Over Gierzwaluwen

"Een thriller wilde Timmer ook niet schrijven. Hij wilde een portret van Nederland nu schrijven, een van probleemkinderen en uitstellend polderen, een van pappen en nathouden en steeds grotere segregatie, en daar is hij uitstekend in geslaagd." Daan Stoffelsen

"Juist nu minister Rouvoet plannen maakt voor trainingen van jong-gehuwden en opvoedcursussen voor falende ouders, kortom de maakbare samenleving laat herrijzen, zet Gierzwaluwen daar vraagtekens bij." Koen Eykhout

"Timmer geeft een ontluisterend beeld van de Nederlandse jeugdzorg, soms humoristisch, soms ook te langdradig." Marja Kroef

"Incorrectheid kun je Timmer hier niet verwijten, maar die gelijkheidsaanpak ligt er zó dik bovenop dat het iets stoffig pedagogisch heeft, alsof wij, lezertjes, opgevoed moeten worden." Daniëlle Serdijn

"Hier begint Gierzwaluwen meer op een pamflet dan op een roman te lijken. Da’s jammer." Theo de With

"Ernst Timmer is niet iemand die moraliseert." Janny Eskes

"De bedilzucht, de traagheid en de neiging tot polderen worden scherp neergesabeld, Jari is een zeer geloofwaardige puber, en de dilemma’s rond probleemgezinnen krijgen de nuance die ze verdienen. Daarbij komt Timmers ingenieuze plot, waarbij de vergadering en Jari’s voorbereidingen op zijn zomerrust zich afwisselen." Daan Stoffelsen

"De schrijver bedient zich in het boek van verschillende stijlen." Theo de With

"In Gierzwaluwen laat hij de begaafde hoofdpersoon Jari een driedimensionaal schaakspel maken." Janny Eskes

"Timmer is sterk in het neerzetten van diens autistische denkwereld." Marja Kroef

"Timmer gebruikt het woord autisme niet één keer in zijn boek." Janny Eskes

"Timmer had zich gerust door zijn eigen verbeelding mogen laten sturen. Dat had meer perspectief geboden dan het vlakke realisme waar zijn roman nu toe heeft geleid." Daniëlle Serdijn

"Het ontbreekt Gierzwaluwen aan de magie en mysterie die de voorgangers wel hadden." Theo de With

"Soms stuitend grof." Marja Kroef

"Literatuur mág incorrect zijn. Graag zelfs." Daniëlle Serdijn

"Deze roman staat op het kruispunt van De vergaderzaal van A. Alberts (motto is eraan ontleend) met Reve’s Werther Nieland, Belcampo’s Het grote gebeuren en William Golding’s Heer der vliegen." Koen Eykhout