Over Zwarte ogen

"Wat ik las was zo verrassend dat ik geen zin wou missen." Piet Grijs

"Boontje in de Bollenstreek." Wim Vogel

"Timmers roman ritselt van de verwijzingen naar de Vlaamse meester." Onno Blom

"Timmer houdt er in dit boek van allerlei sterk contrasterende milieus bij elkaar te brengen." Kees ‘t Hart

"Timmer speelt met zijn karakters en speelt met de plot." Judith Janssen

"Enige karakterontwikkeling valt niet te bespeuren." Henk Matthezing

"Het effect is van een merkwaardige vervreemding die ik niet zo één twee drie bij andere schrijvers zou kunnen aanwijzen." Robert Anker

"Het boek gaat met jeugdige oppervlakkigheid langs alles heen, zoals Grunberg oppervlakkig langs alles heen gaat." Henk Matthezing

"Aan adoptie, redding, dood en leven dus geen gebrek in deze roman." Kees ‘t Hart

"Timmer wil met deze roman veel te veel." Wim Vogel

"Maar wat heet gewoon, vraag je je onwillekeurig af, terwijl Timmer onverstoorbaar zijn verhaal vertelt, alsof alles volstrekt vanzelfspreekt." Arnold Heumakers

"Dat verleent Zwarte ogen het cachet van het genre dat in de filmbusiness een ‘feel good movie’ heet. Alleen al om die reden zou je een cineast die om een goed script verlegen zit deze roman van harte willen aanbevelen." Jaap Goedegebuure

"Wel wordt hij zwaarder op de hand wanneer pedofilie aan de orde komt." Kees ‘t Hart

"Net als de personages wordt de lezer geïnfecteerd met melancholie." Judith Janssen

"Een roman die zich laat betreden en genieten als de speeltuin voor een kind tijdens dat ene geslaagde schoolreisje." Jaap Goedegebuure

"De dood is onbegrijpelijk en aards, sprookjesachtig en banaal, onbevattelijk en desondanks, heel af en toe, te vatten in een goede roman. Dat heeft Ernst Timmer in Zwarte ogen overtuigend laten zien." Onno Blom

"Het boek had ook De grafkast kunnen heten." Robert Anker

"Veelal knullige en cliché-achtige dialogen en beschrijvingen." Wim Vogel

"De stijl was zo bijzonder dat ik geen woord wou missen." Piet Grijs